Автор Тема: Библиотека: Памятники военной истории на Севереных Курилах ...  (Прочитано 49241 раз)

Оффлайн Владимир Калинин

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Сообщений: 8385
По Владивостоку. Насчет краеведов, это сильно сказано! Кроме нас эту тему (японские катакомбы во Владивостоке) не затрагивал печатно никто, но это была общепринятая точка зрения до наших исследований, это я Вам как старожил Владивостока со всей ответственностью говорю, и вроде как я и есть до некоторой степени краевед.

А разобраться удалось совершенно неожиданно. У меня соседка по дому, оказывается всю войну прослужила на фортах на узлах связи и она-то мне и сообщила, что эту чепуху, котрая в 60-е - 70-е годы была во Владивостоке общепринята матросам (в том числе и ей самой) впаривали замполиты в качестве ответов на вопросы о том, кто же все таки построил эти грандиозные сооружения. Именно это и стало причиной расползшихся потом по городу слухов.

Просто удивительно, до какой степени у нас во Владивостоке была искусственно нарушена связь времен.

Так что все именно так, как мы пишем в нашей книге и никак иначе, хотя у Ю.А. Скорикова (нашего рецензента) тоже сомнения на этот счет были. Я его этой статистикой и показаниями ветерана (до сих пор бабка в здравом уме и твердой памяти, хотя ей очень хорошо за 80) убедил.

Оффлайн Rino

  • Hero Member
  • *****
  • Сообщений: 1765
Цитировать
то эту чепуху, котрая в 60-е - 70-е годы была во Владивостоке общепринята матросам (в том числе и ей самой) впаривали замполиты в качестве ответов на вопросы о том, кто же все таки построил эти грандиозные сооружения.
Может действительно, просто крайне неудачный способ засекречивания информации?  ???
Ну дурость конечно еще та.


Вопрос. Может быть у вас есть  фотографии японского танкового городка на Шумшу?
И какие либо его схемы?

Оффлайн Владимир Калинин

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Сообщений: 8385
Это все у Николая Аюшина - надо при оказии спросить.


Оффлайн Любитель

  • Брест - Под вопросом?
  • Hero Member
  • *
  • Сообщений: 984
 Высадка на Курильских островах.


Оффлайн Rino

  • Hero Member
  • *****
  • Сообщений: 1765
Снимки от союзников. Под крылом Парамушир.




US Air Force's Paramushiru Raiders in flight during WWII


B-24 Liberators from the 404th Bomb Squadron, 28th Bomb Group,
11th Air Force flying mission to Paramushiru Island, 1943.





Некоторым не везло. Фото с мыса Лопатка

Оффлайн Любитель

  • Брест - Под вопросом?
  • Hero Member
  • *
  • Сообщений: 984
 Вроде янки должны были согласовывать действия своих ВВС с нашими планами. При высадке наших десантов было налажено с ними взаимодействие?

Оффлайн Rino

  • Hero Member
  • *****
  • Сообщений: 1765
Мне про это взаимодействие ничего неизвестно.
С другой стороны, известны различные эксцессы  касающиеся как раз недостатков
этого взаимодействия. Обстрелы наших судов, минные постановки безуведомления и проч.

Оффлайн Ivanoff

  • Hero Member
  • *****
  • Сообщений: 2639
  • В фонд мира сдам мешок пустых бутылок!
Цитировать
Обстрелы наших судов, минные постановки безуведомления и проч.
Это 42-43гг или август 45 тоже?

А фото зачетные.

Оффлайн kokutai

  • Sr. Member
  • ****
  • Сообщений: 351
Цитировать
Обстрелы наших судов, минные постановки безуведомления и проч.
Это 42-43гг или август 45 тоже?

Скорее всего к 42 году эти фотографии не имеют отношения. Так как регулярные рейды американской авиации были начаты с августа 43 года. Отчет о вылетах имеется но правда на английском языке. Но имея электронный переводчик можно понять что к чему.
Цитировать
American Missions Against Kataoka & Shimushu
August 11, 1943 - August 23, 1945

July 10, 1943
The Eleventh Air Force attacks the Japanese Home Islands for the first time as 8 B-25's raid Paramushiru Island in the Kurile Islands, scoring hits on the S part of Shimushu Island.

July 18, 1943
6 B-24's bomb shipping targets between Paramushiru Island and Shimushu Island

August 11, 1943
B-24's from Attu Island drop  bombs and incendiaries on Shimushu Island where the Kataoka naval base  and staging area are hit. 40 enemy aircraft challenge the attackers, which  score 4 confirmed kills, 1 probable, and 4 possibles.

September 11, 1943
B-25s and B-24's hit 2 buildings and an AA battery on Shimushu. Of 40 fighters giving battle, 13 are shot down and 3 more are probables. 2 B-24's force-land in the USSR, one with mechanical defect, the other after being hit; 1 B-24 is downed by AA fire; losses are 7 B-25's and 2 B-24's in this most disastrous day for the Eleventh Air Force.

February 5, 1944
B-24s and 16 P-38s join USN after strikes photograph and attack installations at Paramushiru and Shimushu.

May 19, 1944
A B-24 flies armed reconnaissance over Shimushu

May 24, 1944
2 bombers fly weather and photo reconnaissance over Shimushu Island

May 26, 1944
2 B-24s off on an armed photo mission over Shimushu Island turn back due to mechanical troubles.

May 29, 1944
At dawn 2 B-25s photograph and bomb Shimushu.

July 1, 1944
4 B-24s radar bomb southern Shimushu.

July 29, 1944
3 B-24s fly bombing and reconnaissance runs over Shimushu Island

August 10, 1944
4 B-25s on a shipping sweep spot 2 patrol boats 75 miles ESE of Shimushu Island, Kurile Islands; one is sunk, the other is damaged.

August 12, 1944
4 B-24s and 2 F-7As over Paramushiru and Shimushu Islands hit targets which include shipping in Higashi Banjo Strait and buildings and runway on Suribachi; enemy fighters give battle; the B-24s score 3 kills and 13 probables and damaged; 6 more B-25s fly an uneventful shipping sweep and take photos over Shimushiru Island.

September 11, 1944
4 B-25s on a shipping search sink a small craft off Shimushu

September 12, 1944
6 bombers fly a negative shipping sweep over Shimushu

September 16, 1944
3 B-24s bomb Kataoka naval base on Shimushu

October 4, 1944
4 B-25s bomb a freighter and a barge off Shimushu ; 15-17 fighters intercept and the B-25s score 1 victory.

November 5, 1944
4 B-25s fly armed reconnaissance over Shimushu Island. 3 more B-24s bomb Katalka naval base on Shimushu Island, starting fires; 7 fighters intercept and the B-24s down 1.

December 20, 1944
B-24 fly armed photo mission over Katoaka, Shimushu Island.

December 29, 1944
A B-24 bombs Katoaka on Shimushu Island in the Kurile Islands.

January 19, 1945
1 B-24 flies a radar ferret mission over Shimushu

January 20, 1945
4 B-24s bomb the Kataoka area on Shimushu

February 7, 1945
(11th AF) 6 B-24s off to Kataoka, Shimushu abort the mission when all aircraft accidentally drop bombs prior to the bombing run. 4 B-25s weather abort.

February 5, 1945
(11th AF) 5 B-24s bomb Kataoka on Shimushu in the Kurile through solid overcast; a shipping sweep by B-25s is cancelled due to weather.

February 19, 1945
6 B-24s fly photo reconnaissance over Shimushu

March 7, 1945
8 B-24s after departing on a shipping sweep and a strike on Kataoka, Shimushu

March 10, 1945
(11th AF) 5 B-24s radar-bomb targets at Kataoka on Shimushu

March 26, 1945
(11th AF)  4 B-24s bomb the Kataoka naval base on Shimushu

March 29, 1945
6 B-24s bomb Kataoka naval base on Shimushu

March 7, 1945
8 B-24s after departing on a shipping sweep and a strike on Kataoka, Shimushu

March 29, 1945
6 B-24s bomb Kataoka naval base on Shimushu

April 10, 1945
(11th AF & USN) 7 B-24s and USN aircraft napalm-bomb Kataoka naval base on Shimushu

April 16, 1945
6 B-24s radarbomb the Kataoka naval base on Shimushu Island

April 27, 1945
On Shimushu Island, 6 B-24s drop fragmentation bombs on the Kataoka naval base

April 29, 1945
6 B-24s radar-bomb Kataoka naval base on Shimushu.

May 9, 1945
Radar discloses considerable shipping between Paramushiru and Shimushu Islands; thus, 12 B-24s take off and radar-bomb through overcast; another B-24 flies a radar- ferreting sortie over Paramushiru and Shimushu.

May 10, 1945
12 B-24s bomb shipping targets in the Kataoka naval base on Shimushu Island

May 15, 1945
B-24s bomb the Shimushu Island area

May 18, 1945
8 B-24s bomb naval, harbor, and airfield targets at Kataoka on Shimushu Island

May 19, 1945
8 B-25s try to bomb Minami Cape radar installation and cannery on the Naka River on Shimushu Island; only one gets near the targets and bombs and strafes the area, while intense AA fire and enemy fighters drive off the rest and down 1 B-25; another B-25 is missing and a third reaches Petropavlovsk, USSR.

May 23, 1945
7 B-24s radar-bomb the Kataoka naval base area on Shimushu Island while another flies a radar-ferret mission in the same area.

May 29, 1945
4 B-25s weather abort a shipping sweep along the E coasts of Paramushiru and Shimushu Islands.

June 3, 1945
On Shimushu Island, 1 B-24 flying a radar ferret mission to Kataoka is followed by 8 others, radar- bombing and photographing scattered targets in the naval base area; 7 B-25s take off for an attack but 4 are turned back by weather and the others low- level bomb a Masugawa River Cannery.

June 4, 1945
11 B-24s, however, get through and radar-bomb Kataoka naval base on Shimushu Island.

June 11, 1945
8 B-24s on a shipping sweep over the Kurile Islands do not find targets because of overcast and instead radar-bomb installations in the Kataoka area of Shimushu Island.

June 16, 1945
4 B-24s bomb and strafe shipping off Suribachi Bay, Paramushiru Island and a radar site on Minami Cape, Shimushu Island; one of the B-24s crashes into the water.

June 17, 1945
4 B-25s bomb shipping near Kataoka, Shimushu Island; one ship (KONGO MARU) is observed exploding, another burns after a strafing run. 4 other B-25s fly a shipping sweep from Shimushu to Kurabu Cape, Paramushiru Island; a number of vessels are sighted but cannot be attacked because of land-based AA.

June 18, 1945
6 B-24s join US Navy aircraft in attacking Kataoka, Shimushu Island

June 19, 1945
In a coordinated shipping search, a B-24 flies the theater's longest mission, a 2,700-mile (4,345 km) roundtrip lasting 15.5 hours and flying as far as Uruppu Island, Japan; turning N the B-24 bombs a small convoy 25 miles (40 km) SW of Shimushu Bay, Shimushu Island, Kurile Islands, sinks a vessel, heavily damages another, and sets 2 more afire.

June 23, 1945
6 more B-24s bomb Kataoka on Shimushu Island

July 4, 1945
To celebrate the 4th of July, 8 B-24s radar-bomb the Kataoka naval base on Shimushu Island with napalm.

July 10, 1945
4 B-24s fly a search down the W coasts of Paramushiru and Shimushu and then radar-bomb Minami Zaki on Shimushu Island.

July 11, 1945
5 B-24s radar-bomb Kataoka on Shimushu and 4 B-25s fly a shipping sweep and bomb a Otomae Wan fishery, scoring hits among the buildings.

July 26, 1945
7 B-24s successfully hit the Kataoka Naval Base on Shimushu Island with incendiaries, leaving smoke columns 5,000 ft (1,524 m) high in their wake; there is no airborne opposition and AA fire is moderate and inaccurate.

August 2, 1945
On Shimushu, 5 B-24s bomb Kataoka Naval Base and 1 radar-bombs Kokutan Zaki and returns to base (600 miles or 966 km) on 3 engines.

August 7, 1945
5 B-24s bomb Kataoka Airfield on Shimushu Island; AA fire damages 2 B-24s.

August 12, 1945
4 B-24s make a combined visual and radar bomb run over Kataoka on Shimushu Island

August 21, 1945
4 others abort a photo mission to Paramushiru and Shimushu Islands due to weather

August 23, 1945
4 B-24s fly a photo mission over Paramushiru

Хотел бы немного подкорректировать уважаемого Rino. По поводу выше представленных фотографий.
Цитировать
Снимки от союзников. Под крылом Парамушир.
На первом снимке не о.Парамушир, а о.Шумшу на фотографии отчётливо видны два мыса северной части острова (м. Накано-хана) и (м.Минами-заки)

А вот на второй фотографии Остров Парамушир. Отчетливо видны южные мысы острова ( м.Хирата-заки) и (м.Иваки-заки) а также видна взлётная полоса аэродрома Касивобару, где базировался 54 Сентай 2 чутай японской авиагруппы.

Оффлайн Rino

  • Hero Member
  • *****
  • Сообщений: 1765
Цитировать
Это 42-43гг или август 45 тоже?
На август 45-го мне известна одна нестыковка, были выставлены мины у одного из корейских
портов, о чем нас не предупредили. А вот в 43-44гг были даже обстрелы наших судов самолетами ВВС США.

Цитировать
А фото зачетные.
Есть большая серя фоток, посвященная этим бомберам. Выложена журналом "Лайф".
К сожалению в основном только быт авиаторов и подготовка машин к работе.
Если нужно, могу дать ссылку.

Японские суда, атакованные в районе Курил



Карта с нанесенными разведданными.


Цитировать
Отчет о вылетах имеется но правда на английском языке.
Где бы найти аэрофотосъемку, которую они проводили. Там совершенно шикарные снимки есть.
А отчеты есть и в полном виде. Вот за декабрь 194 года.
http://www.worldwar2database.com/images/B25J_336128.pdf

Цитировать
На первом снимке не о.Парамушир, а о.Шумшу на фотографии отчётливо видны два мыса северной части острова (м. Накано-хана) и (м.Минами-заки)
Опять меня ввела в заблуждение подпись. :)
Вопрос к вам, у вас есть карты Шумшу  и Парамушира с японским топонимами?